Díky projektu CoCo+ si žáci i učitelé odváží nové zkušenosti
Tisková zpráva JSRLZ, 11. listopadu 2019
Zkušenosti s komunikací v cizím jazyce, prací v týmu či nové technické znalosti, ale i zážitky si odváží studenti a učitelé ze šesti škol z celé Evropy, kteří strávili minulý týden v Českých Budějovicích v rámci projektu CoCo+. Díky němu se daří navazovat spolupráci se zahraničními partnery, předávat si poznatky z oblasti vzdělávání a organizování technicky zaměřených soutěží a zároveň motivovat žáky ke studiu technických či přírodovědných oborů.
„V prvé řadě dal projekt CoCo+ našim žákům příležitost poznat nové metody technického vzdělávání, ať už díky soutěži T-Profi Talenty pro firmy zaměřené na sestavování zařízení z polytechnické stavebnice nebo díky práci s roboty, představenými žáky z Chorvatska. Během projektového týdne také žáci poznali prostředí města České Budějovice a seznámili se s ostatními zahraničními studenty a jejich kulturou,“ vyjmenovává některé nabité zkušenosti svých žáků Justina Pluktaite, referentka pro zahraniční vztahy ze Střední průmyslové školy chemické Pardubice, zapojené do mezinárodního projektu CoCo+. Ten je spolufinancován z programu Evropské unie Erasmus+.
V rámci něj se v týdnu od 4. do 8. listopadu žáci z šesti evropských zemí sjeli do Českých Budějovic, kde jim projektový tým Jihočeské společnosti pro rozvoj lidských zdrojů (JSRLZ) připravil pestrý program. „Během tohoto týdne jsem se díky komunikaci s ostatními studenty zlepšila v angličtině. Také jsem se musela zorientovat v cizím městě a během projektu pracovat na týmových úkolech s lidmi, které jsem předtím neznala. Je to úplně nová zkušenost, než kterou znám ze své školy v Norsku,“ svěřila se Ellen Marie Strand, žákyně prvního ročníku z Odda videregående skole. Tu doplňuje její vrstevnice Jana Fléglová z pardubické školy: „Poznala jsem nové lidi, nové kamarády a na jedné českobudějovické škole jsme měli možnost si vyrobit různé předměty z drátů a kovu. Také jsme navštívili některé památky a měli zajímavý program v Jihočeském muzeu, kde jsme se dozvěděli něco z historie města,“ uvádí žákyně druhého ročníku.
Geir Rønningen z norské Oddy naopak přiblížil, jaké poznatky si odnáší on jako učitel: „Určitě se budeme inspirovat místní výstavou středních škol. Nyní máme srovnání, jak se burzy škol dělají v jiných zemích, a napadá mě spoustu věcí, co bychom v našem regionu mohli změnit nebo udělat jinak. České „Career Days“ jsou totiž zcela odlišné od těch, které pořádáme v Norsku,“ vysvětluje Geir Rønningen, který se svými studenty a ostatními účastníky z Německa, Portugalska, Chorvatska, Maďarska a Pardubic navštívil přehlídku středních škol a učilišť, konající se v rámci výstavy Vzdělání a řemeslo.
Organizace celého projektového týdne byla novou zkušeností i pro pořadatele. „Vymyslet program, ale i zajistit veškeré organizační a administrativní záležitosti pro více než 70 účastníků bylo pro nás výzvou, o to víc si vážíme zpětné vazby od studentů i učitelů, kterým se aktivity během celého týdne líbily,“ hodnotí Martin Necid, projektový manažer z Jihočeské společnosti pro rozvoj lidských zdrojů, a dodává: „Po setkání se zahraničními žáky a učiteli se mi potvrdilo, že spolupráce mezi školami z jiných zemí má smysl a přináší všem zúčastněným stranám kladné poznatky, které mohou přenést do svého vzdělávacího systému či každodenního života,“ uzavírá Martin Necid.