Jak oslovit žádáné kandidáty? Studujte je jako žáby při biologii!


Jak můžete v záplavě konkurence a moderních nástrojů uspět se svojí pracovní nabídkou vy? To jsme zjistili v knize Full Stack Recruiter od Jana Tegzeho.

Hned na začátku Tegze prozrazuje, že heslem dnešního recruitingu by měla být věta americké spisovatelky Mayi Angelou: „Zjistila jsem, že lidé zapomenou to, co jste řekli a udělali, ale nezapomenou na to, jak se díky vám cítili.“  A jak to udělat, aby se s vámi kandidáti cítili dobře? Vybrali jsme z knížky 10 základních pravidel. Pamatujte při nich na to, že většina lidí, které chcete ulovit, je pasivních. Mají dost své práce a na LinkedInu nebo mailem už je oslovily stovky dalších žíznivých recruiterů. Vy na to musíte jinak.

1. Studujte je jako žáby při biologii

Udělejte si o svých kandidátech důkladnou rešerši a myslete na to, že lidi z různých oborů musíte i různě oslovovat. Když si je nejdřív proklepnete, zvýšíte tak pravděpodobnost, že vám odepíšou. Odhadnete, co jim můžete nabídnout ke splnění jejich cílů, a pochopíte jejich motivaci. Navíc budete vědět, jak jim nabídku prezentovat, aby ji pochopili.

2. Zamakejte na předmětu mailu

Před pár lety zkusil novinář, inovátor a podnikatel Shane Snow kontaktovat mailem tisíc zaneprázdněných úspěšných byznysmenů v Americe. A to hned pomocí několika různých předmětů. Nejvíc odpovědí, skoro 67 %, ulovil na zprávy, které měly prozaicky jednoduchý předmět „Rychlý dotaz“. Buďte při psaní předmětů kreativní a nebojte se jejich testování. S obligátními obraty jako „Právě hledáme…!“ nebo „Skvělá pracovní příležitost“ se nikam nedostanete. Oslovujete programátora, který fandí Star Wars? Nebojte se do předmětu napsat „Naprogramujte s námi Hvězdu smrti“.

3. Buďte osobní

Další jednoduchý a funkční trik je vložení příjemcova jména do předmětu. Uvidíte, co se změní, když Hvězdu smrti budete programovat přímo s Jaroslavem Blažkem. Heslo zní: personalizace. Oslovte kandidáta jménem a přidejte info o tom, že jste viděli jeho zkušenosti z konkrétní firmy.

4. Vyčnívejte z davu

V záplavě konkurence a pracovního zápřahu potřebujete, aby si vás kandidát všiml. Prolomte ledy něčím výjimečným a zaujměte jeho pozornost. Někdy stačí i vtipný gif.

5. Zabijte klišé

Nenabízejte „lepší příležitost“ k čemukoli. Nemáte přece ponětí, jestli opravdu nabízíte něco lepšího, dokud si s kandidátem nepromluvíte. Ukažte mu hned na začátku sdělení, co z vaší nabídky bude mít. Vzorové zprávy plné omletých buzzwordů nikoho nezaujmou. Zaměřte se na jednu konkrétní součást jeho potenciální náplně práce. Nechte ho nahlédnout pod pokličku projektu, aniž byste mu kolem pusy patlali omáčku kolem.

6. Vytvořte motivaci

Člověk, kterého chcete ulovit, má pravděpodobně vysokou mzdu, koupe se v benefitech jako strýček Skrblík ve zlaťácích, dělá pro super firmu a na ještě lepších projektech. Co mu můžete nabídnout, aby to ještě neměl? VÝZVU. Zrentgenujte projekty, na kterých pracuje, a srovnejte to s těmi vašimi. A pokud nemáte v rukávu nic lepšího, vypíchněte budoucí vizi – ukažte mu, že bude u zrodu něčeho, co nemá obdoby.

7. Lichoťte

„Každý chce slyšet, že je v něčem dobrý. Lichotky vás dostanou všude,“ radí Tegze.

8. Neutopte se v odkazech

Pokud do zprávy svému vytouženému pracantovi přikládáte odkaz na pozici, vyberte jednu, na niž by pravděpodobně zareagoval, a neotravujte ho deseti URL na inzeráty. Otevírat je nebude a možná taky skončíte v hlubinách spamů.

9. Vytuňte svůj osobní profil

Ukažte svoji profesionalitu tím, že znáte lidi jako on/ona, jste s nimi v kontaktu a dostali jste od nich doporučení. Požádejte kolegu z oboru, aby projel váš profil a dal vám zpětnou vazbu. Kamarády vynechte, ti k vám upřímní nebudou, mají vás totiž rádi. Podívejte se na svůj profil cizíma očima. Chtěli byste sami se sebou spolupracovat, nebo byste se nenávratně zablokovali? Blogujte, buďte vidět. Vytvořte si vlastní brand. A další důležitá věc – buďte neustále k zastižení. S kandidáty pravděpodobně nebudete mluvit během jejich běžné pracovní doby…

10. Co nedělat?

Neomlouvejte se předmětu svého zájmu za to, že ho kontaktujete. Nemáte k tomu jediný důvod. Taky zjednodušujte a zkracujte své sdělení. Buďte sami sebou a nekopírujte kolegy.

Vaším cílem je kontakt – ať už přes telefon, nebo rovnou osobní. Někdy je i odpověď „Díky, nemám zájem“ lepší než nulová reakce. Rozviňte konverzaci, buďte vděčni za samotnou odpověď a neočekávejte hned meeting. Vyhnete se tak šrámům na sebevědomí a zklamání.

Kniha Full Stack Recruiter obsahuje tolik informací, že by to vydalo na padesát dalších článků, takže pokud se chcete řídit heslem Mayi Angelou, víte, co máte přelouskat, abyste načerpali nové znalosti. A pokud vás zajímají i pokročilé technické vychytávky a způsoby recruitingu na jednotlivých platformách a sociálních sítích, přijdete si na své. O kandidátech totiž potřebujete mít data a ta nejdřív musíte umět získat…

Zdroj: www.lmc.eu